Kami menggunakan etika yang telah disediakan oleh PERKAMA dan juga
LEMBAGA KAUNSELOR MALAYSIA. Dalam memberikan perkhidmatan kami juga
berpandukan kepada American Psychological Association untuk menjaga
kerahsiaan klien. Semua nama dan maklumat yang diberikan kepada kami
tidak akan diberikan kepada pihak ketiga untuk apa-apa tujuan dan
kegunaan pun. Maklumat yang kami peroleh dari anda ialah alamat emel
anda dan butiran diri serta pemasalahan yang anda hantar kepada kami.
Itu sahaja. Selepas anda menghantar e-mel anda kepada kami, selepas kami
memprosesnya dan sesi kita ditamatkan maka segala informasi yang
disimpan akan dimusnahkan. Kami akan memastikan hanya kaunselor anda
sahaja yang melihat dan membaca emel dan pemasalahan yang anda hantar.
SKOP ETIKA
SKOP ETIKA
Kod Etika Kaunselor ini terbahagi kepada lima bahagian iaitu:
Bahagian B : Perkhidmatan Persendirian.
Bahagian C : Penyelidikan Dan Penerbitan.
Bahagian D : Latihan.
Bahagian E : Pengukuran Dan Penilaian.
BAHAGIAN A:
TANGGUNGJAWAB KAUNSELOR
Bahagian ini menerangkan tatalaku kaunselor dalam melaksanakan tanggungjawab terhadap profesion, klien, rakan profesional, organisasi/majikan dan masyarakat.
Bahagian A1: Tanggungjawab Kaunselor Terhadap Profesion
Kaunselor bertanggungjawab memahami
dan mematuhi Kod Etika Kaunselor Malaysia (Lembaga Kaunselor) serta
menggunakannya sebagai panduan dalam memberikan perkhidmatan kaunseling.
Kaunselor hendaklah menjaga tatalaku demi memelihara piawai dan identiti
sebagai seorang kaunselor dan keutuhan profesion kaunseling.
2) Meningkatkan
kecekapan :
Kaunselor hendaklah sentiasa berusaha
menilai dan meningkatkan pengetahuan, kecekapan, dan kemahiran dalam bidang
profesionya. Kaunselor perlu mengemaskini kecekapan dan kemahiran tersebut
dengan latihan berterusan.
Kaunselor hendaklah berusaha memupuk ciri-ciri moral dan personal yang dianggap penting dalam memberi khidmat yang beretika. Nilai-nilai moral yang perlu dipupuk adalah seperti berikut:
- Empati - Kebolehan menyampaikan kefahaman tentang pengalaman seseorang dari perspektif orang tersebut.
- Intergriti – berusaha ke arah sikap bermoral dalam hubungan dengan orang lain dengan menekankan keikhlasan dan konsistensi antara tingkah laku dan percakapan.
- Daya tahan – terus berusaha membantu klien tanpa rasa putus asa.
- Kesedaran kendiri – keupayaan menilai secara tepat dan mengakui kekuatan dan kelemahan diri.
- Kebijaksanaan – mampu membuat keputusan dengan berhemah.
- Keberanian – berupaya bertindak walaupun berada dalam keadaan berisiko dan ketidakpastian.
- Spiritual – berusaha meningkatkan nilai dan amalan kerohanian sebagai salah satu aspek kehidupan.
Kaunselor hendaklah melalui proses
penilaian dan penyeliaan serta dinilai tugas kaunselingnya oleh penyelia
profesional secara berterusan. Dalam mengamalkan kepakaran baru kaunselor perlu
mendapatkan pendidikan, latihan dan penyeliaan yang diiktiraf sebelum
mengamalkan kepakaran tersebut.
5)Kecekapan
Profesionalisme :
Kaunselor hendaklah memberi perkhidmatan kaunseling mengikut bidang kepakaran dengan tidak melangkaui sempadan kepakaran berasaskan kepada pendidikan, latihan, dan pengalaman yang diselia. Kaunselor tidak menjalankan kaunseling, konsultasi, dan menyampaikan maklumat dalam bidang di luar kepakarannya.
6) Kesedaran
ketidakupayaan :
Kaunselor hendaklah sedar terhadap sebarang ketidakupayaannya dari segi fizikal, mental, dan emosi yang boleh menjejaskan fungsi sebagai seorang profesional. Kaunselor harus menghindari daripada memberi khidmat kaunseling profesional apabila mendapat tanda-tanda tersebut. Kaunselor perlu merancang dan membuat persediaan untuk pemindahan rekod dan kes klien kepada rakan profesional yang dikenal pasti jika terjadi ketidakupayaan, kematian ataupun menamatkan amalan.
7) Konflik
kepentingan :
Kaunselor perlu mengelakkan keadaan yang boleh menyebabkan konflik kepentingan diantara dirinya dengan klien. Sekiranya konflik ini berlaku, kaunselor perlu membuat keputusan mengutamakan kepentingan klien dengan tujuan untuk mengekalkan kepercayaan terhadap profesion kaunseling.
Bahagian A2: Tanggungjawab Kaunselor Terhadap Klien.
1) Menjaga
Kepentingan Klien :
Kaunselor mengutamakan kepentingan
klien berbanding dengan kepentingan sendiri. Dalam kes-kes di luar kemampuan
kaunselor maka dengan persetujuaan klien sesi perlu ditamatkan dan /atau
dirujuk kepada kaunselor atau profesional lain.
2) Menghormati dunia persendirian klien :
Kaunselor hendaklah menghormati dunia
persendirian klien termasuk perkara sulit dan peribadi melainkan perkara itu
membahayakan klien atau orang lain.
Kaunselor hendaklah menjaga kerahsiaan maklumat klien yang diperoleh semasa sesi kaunseling kecuali maklumat itu membahayakan klien dan orang lain, dan di atas tuntutan undang-undang.
Kaunselor hendaklah memahami dan menghormati latar belakang sosiobudaya klien. Kaunselor perlu menyedari perbezaan nilai dan kepercayaan dengan klien pelbagai budaya supaya dapat bertindak adil dan bersikap terbuka dalam sesi kaunseling.
Semasa perhubungan kaunseling, kaunselor hendaklah memelihara kesejahteraan fizikal dan psikologi klien, dan tidak mengambil kesempatan ke atas klien untuk kepentingan diri sendiri dalam apa bentuk sekalipun. Dalam kes-kes di mana keselamatan fizikal klien terancam, keutamaan hendaklah diberikan kepada keselamatan klien.
Kaunselor perlu berlaku adil dan tidak boleh mengamalkan diskriminasi berasaskan etnik, jantina, agama, status, ideologi, kecacatan fizikal, mental atau apa-apa bentuk sekali pun.
Kaunselor hendaklah mencapai persetujuaan bermaklum dengan kliennya di peringkat awal sesi kaunseling mengenai batasan kerahsiaan dan hal-hal lain mengenai proses kaunseling. Apa-apa persetujuaan di antara kaunselor dan klien mengenai kerahsiaan boleh disemak dan diubah dengan persetujuaan bersama.
Dalam kes yang jelas terbukti bahawa klien mengikut pertimbangan kaunselor menunjukan dengan jelas , diri klien atau orang lain dalam keadaan bahaya, kaunselor hendaklah menggunakan budi bicaranya mengambil tindakan wajar untuk menjaga kepentingan klien dan orang lain yang terlibat.
Kaunselor hendaklah menghindari diri daripada memberi perkhidmatan kaunseling kepada klien yang mempunyai hubungan intim dengannya seperti keluarga, sahabat karib, ataupun mereka yang mempunyai hubungan pentadbiran dan penyeliaan dengannya.
Kaunselor hendaklah memastikan bahawa klien yang diberi khidmat kaunseling tidak menjalankan kaunseling dengan kaunselor lain pada masa yang sama. Bagaimanapun kaunselor tidak boleh menghalang klien yang hendak menamatkan sesi kaunseling atau ingin menukar kepada kaunselor yang lain. keputusan klien mesti dihormati.
Kaunselor perlu merujuk klien kepada profesional lain sekiranya mengikut pertimbangan kaunselor, klien memerlukan perkhidmatan luar daripada bidang kepakarannya atau profesional lain. Rujukan ini hendaklah dilakukan dengan persetujuaan klien dan satu laporan rujukan secara bertulis perlulah disediakan kepada profesional yang dirujuk. Perhatian sewajarnya perlu diambil untuk memastikan penerimaan rujukan dapat memberi khidmat yang diperlukan, kerahsiaan terus dibekalkan dan klien mendapat manfaat dalam proses rujukan.
Kaunselor hendaklah menyediakan tempat yang boleh memelihara keselesaan dan kerahsiaan sesi kaunseling. Klien tidak seharusnya diperhatikan oleh orang lain melainkan dengan kebenarannya termasuk sesi kaunseling yang dirakam melalui cara audio dan video.
Kaunselor dikehendaki membuat laporan dan menyimpan rekod sesi kaunseling dengan selamat. Semua rekod perlu dirahsiakan.
Semua kaunselor yang menjalankan sesi kaunseling mesti mendaftarkan diri serta memperolehi sijil amalan dengan Lembaga Kaunselor Malaysia sepertimana dikehendaki di bawah Seksyen 26 dan 28 Akta Kaunselor 1998 (Akta 580).
Bahagian A4: Tanggungjawab Terhadap Organisasi/ Majikan.
Kaunselor tidak boleh menyalahgunakan kemudahan dan sumber organisasinya.
3) Kerahsiaan :
Kaunselor hendaklah menjaga kerahsiaan maklumat klien yang diperoleh semasa sesi kaunseling kecuali maklumat itu membahayakan klien dan orang lain, dan di atas tuntutan undang-undang.
4) Pengetahuan
pelbagai budaya :
Kaunselor hendaklah memahami dan menghormati latar belakang sosiobudaya klien. Kaunselor perlu menyedari perbezaan nilai dan kepercayaan dengan klien pelbagai budaya supaya dapat bertindak adil dan bersikap terbuka dalam sesi kaunseling.
5) Kesejahteraan
klien :
Semasa perhubungan kaunseling, kaunselor hendaklah memelihara kesejahteraan fizikal dan psikologi klien, dan tidak mengambil kesempatan ke atas klien untuk kepentingan diri sendiri dalam apa bentuk sekalipun. Dalam kes-kes di mana keselamatan fizikal klien terancam, keutamaan hendaklah diberikan kepada keselamatan klien.
6) Gangguan
seksual :
Kaunselor dilarang sama sekali
melakukan sebarang bentuk gangguan dan hubungan seksual dengan klien, bekas
klien dan ahli keluarga mereka.
7) Menghormati
keputusan klien : Kaunselor hendaklah memupuk sikap
bertanggungjawab klien terhadap tingkah lakunya
dan menghormati keputusan atau penentuan kendiri yang dibuat oleh klien.
8) Keadilan :
Kaunselor perlu berlaku adil dan tidak boleh mengamalkan diskriminasi berasaskan etnik, jantina, agama, status, ideologi, kecacatan fizikal, mental atau apa-apa bentuk sekali pun.
9) Membekalkan
maklumat :
Kaunselor hendaklah menjelaskan
kepada klien mengenai keperluan, proses dan implikasi perkhidmatan kaunseling.
10) Kebenaran bermaklum :
Kaunselor hendaklah mencapai persetujuaan bermaklum dengan kliennya di peringkat awal sesi kaunseling mengenai batasan kerahsiaan dan hal-hal lain mengenai proses kaunseling. Apa-apa persetujuaan di antara kaunselor dan klien mengenai kerahsiaan boleh disemak dan diubah dengan persetujuaan bersama.
11) Budibicara kaunselor :
Dalam kes yang jelas terbukti bahawa klien mengikut pertimbangan kaunselor menunjukan dengan jelas , diri klien atau orang lain dalam keadaan bahaya, kaunselor hendaklah menggunakan budi bicaranya mengambil tindakan wajar untuk menjaga kepentingan klien dan orang lain yang terlibat.
12) Larangan dalam hubungan dwi :
Kaunselor hendaklah menghindari diri daripada memberi perkhidmatan kaunseling kepada klien yang mempunyai hubungan intim dengannya seperti keluarga, sahabat karib, ataupun mereka yang mempunyai hubungan pentadbiran dan penyeliaan dengannya.
13) Kebebasan klien menamatkan sesi :
Kaunselor hendaklah memastikan bahawa klien yang diberi khidmat kaunseling tidak menjalankan kaunseling dengan kaunselor lain pada masa yang sama. Bagaimanapun kaunselor tidak boleh menghalang klien yang hendak menamatkan sesi kaunseling atau ingin menukar kepada kaunselor yang lain. keputusan klien mesti dihormati.
14) Rujukan :
Kaunselor perlu merujuk klien kepada profesional lain sekiranya mengikut pertimbangan kaunselor, klien memerlukan perkhidmatan luar daripada bidang kepakarannya atau profesional lain. Rujukan ini hendaklah dilakukan dengan persetujuaan klien dan satu laporan rujukan secara bertulis perlulah disediakan kepada profesional yang dirujuk. Perhatian sewajarnya perlu diambil untuk memastikan penerimaan rujukan dapat memberi khidmat yang diperlukan, kerahsiaan terus dibekalkan dan klien mendapat manfaat dalam proses rujukan.
15) Kemudahan kaunseling :
Kaunselor hendaklah menyediakan tempat yang boleh memelihara keselesaan dan kerahsiaan sesi kaunseling. Klien tidak seharusnya diperhatikan oleh orang lain melainkan dengan kebenarannya termasuk sesi kaunseling yang dirakam melalui cara audio dan video.
16) Rekod kaunseling :
Kaunselor dikehendaki membuat laporan dan menyimpan rekod sesi kaunseling dengan selamat. Semua rekod perlu dirahsiakan.
17) Pendaftaran dan sijil amalan :
Semua kaunselor yang menjalankan sesi kaunseling mesti mendaftarkan diri serta memperolehi sijil amalan dengan Lembaga Kaunselor Malaysia sepertimana dikehendaki di bawah Seksyen 26 dan 28 Akta Kaunselor 1998 (Akta 580).
Bahagian A3: Tanggungjawab Kaunselor Terhadap Rakan
Profesional.
1) Kecekapan :
Kaunselor hendaklah saling berusaha
untuk meningkatkan tahap kecekapan profesional masing-masing secara berkesan.
2) Sikap
Hormat, Adil dan Terbuka :
Kaunselor hendaklah menunjukkan sikap
hormati, adil dan terbuka terhadap rakan profesional.
3) Mencegah,
Memperbetul atau Melapor Perlakuan :
Kaunselor bertanggungjawab untuk
mencegah, memperbetul dan melapor perlakuan rakan kaunselor yang tidak
beretika.
4) Menyokong
Rakan Kaunselor :
Kaunselor hendaklah bersedia untuk
mempertahan, membantu serta membela rakan kaunselor yang teraniaya akibat
tuduhan dan tohmahan perlakuan yang tidak beretika.
Bahagian A4: Tanggungjawab Terhadap Organisasi/ Majikan.
1) Persetujuan/Perjanjian :
Kaunselor hendaklah mematuhi
perjanjian yang dipersetujui dengan organisasi tempat beliau berkhidmat.
2) Mematuh
Dasar dan Prosedur :
Kaunselor hendaklah menyediakan
perkhidmatan yang berkesan dan berkualiti selaras dengan dasar dan prosedur
organisasi.
3) Mencegah
Diskriminasi :
Kaunselor hendaklah bertindak untuk mencegah
diskriminasi dalam organisasi dan dalam perlaksanaan polisi amalan kerja.
4) Mengelak
Salahguna Kemudahan :
Kaunselor tidak boleh menyalahgunakan kemudahan dan sumber organisasinya.
5) Kelulusan
dan Kepakaran :
Kaunselor hendaklah menyatakan bidang
kepakaran dan tahap kecekapan profesionalnya.
6) Menjalin
Hubungan Profesional :
Kaunselor hendaklah mewujudkan
hubungan yang baik dengan penyelia dan staf yang lain bagi menjamin
keberkesanan perkhidmatan kaunseling. Kaunselor juga hendaklah memberi
kefahaman kepada semua pihak dalam organisasi tentang perbezaan di antara
maklumat umum dengan maklumat khusus serta aspek kebertanggungjawaban.
7) Penilaian
Kendiri :
Kaunselor hendaklah sentiasa menilai
keupayaan kendiri serta membenarkan dirinya dinilai secara profesional dari
masa ke masa.
8) Peningkatan
Kerjaya :
Kaunselor hendaklah bersama-sama
organisasi bertanggungjawab ke atas peningkatan kerjaya untuk diri dan staf
lain.
9) Advokasi :
Kaunselor dikehendaki membela,
menyokong dan memperjuangkan perkhidmatan kaunseling pada semua peringkat dalam
organisasi tempat beliau berkhidmat dan dalam masyarakat.
10) Konsultasi :
Kaunselor bertanggungjawab
menyediakan sumber dan kecekapan serta rujukan yang sesuai dalam memberi
perkhidmatan perundingan apabila diperlukan.
Bahagian A5: Tanggungjawab Kaunselor Terhadap Masyarakat.
1) Menghormati
Perbezaan Budaya :
Kaunselor hendaklah memahami dan
menghormati unsur sosiobudaya masyarakat di mana dia berkhidmat.
2) Mematuhi
Undang-undang :
Kaunselor hendaklah mematuhi
undang-undang negara dan melaksanakan tugasanya berlandaskan Akta Kaunselor 1998 (Akta 580).
BAHAGIAN B: PERKHIDMATAN
PERSENDIRIAN
Bahagian ini merangkumi pengiklanan, pengurusan dan fi dalam perkhidmatan
kaunseling.
Bahagian B1: Pengiklanan
1) Kelulusan profesional :
Dalam menjalankan perkhidmatannya, kaunselor hendaklah menyatakan secara benar, lengkap, tepat dan tidak mengelirukan mengenai:
- Kelulusan tertinggi yang berkaitan
- Bidang kepakaran,
- Jenis perkhidmatan,
- Penerangan mengenai perkhidmatan,
- Sijil pendaftaran
- Sijil Amalan.
2) Pengiklanan yang tepat :
Kaunselor yang berkhidmat dengan mana-mana organisasi tidak
dibenarkan menggunakan nama organisasi tersebut dalam iklan kecuali dengan
kebenaran organisasinya. Kaunselor tidak boleh mengiklankan affiliasinya dengan
sesuatu organisasi sehingga memberikan gambaran palsu bahawa organisasi itu
menaja atau mengisahkan perkhidmatannya.
3) Perkhidmatan di luar organisasi :
Kaunselor tidak boleh memberi perkhidmatan kaunseling dan
konsultasi kecuali dengan kebenaran organisasinya.
4) Menyalahgunakan keahlian :
Kaunselor tidak boleh menggunakan keahlian dalam sesuatu
pertubuhan/Persatuan Kaunseling sebagai perlakuan amalan yang sah.
Bahagian B2: Pengurusan
1) Pematuhan undang-undang :
Kaunselor hendaklah mematuhi
undang-undang dan peraturan mengenai perkhidamatan persendirian di tempat
perkhidmatannya.
2) Kesempatan untuk mendapatkan klien :
Kaunselor tidak boleh menggunakan
affiliasinya dengan sesuatu organisasi yang dianggotainya untuk mendapatkan
klien bagi perkhidmatan persendirian.
3) Pengambilan pekerja yang tidak
berkelayakan :
Kaunselor yang menjalankan
perkhidmatan persendirian tidak boleh mengambil pekerja yang tidak berkelayakan
dan tidak berdaftar untuk menjalankan khidmat kaunseling.
Bahagian B3: Fi
1) Fi
berpatutan :
Fi yang dikenakan ke atas klien dalam setiap sesi kaunseling
mestilah selaras dengan garis panduan
yang dikeluarkan oleh Lembaga Kaunselor Malaysia. Jika fi dikenakan, Kaunselor
hendaklah memastikan bahawa fi itu berpatutan dan seimbang dengan perkhidmatan
yang diberi. Kemampuan klien hendaklah diambil kira.
Kaunselor hendaklah memberitahu terlebih dahulu kadar fi yang dikenakan pada awal sesi kaunseling.
2) Pemberitahuan
tentang Fi :
Kaunselor hendaklah memberitahu terlebih dahulu kadar fi yang dikenakan pada awal sesi kaunseling.
3) Larangan
menerima Fi Rujukan :
Kaunselor tidak dibenarkan menerima sebarang fi atas urusan
merujuk klien kepada ahli profesional yang lain.
BAHAGIAN C: PENYELIDIKAN DAN
PENERBITAN
Bahagian ini memberi garis panduan tentang etika penyelidikan dan penerbitan. Ia merangkumi proses dan persetujuaan subjek dalam penyelidikan.
Bahagian C1: Etika Penyelidikan
1) Pematuhan etika penyelidikan :
Kaunselor mempunyai tanggungjawab untuk mematuhi etika
penyelidikan di organisasi atau institusi pengajian tinggi tertentu.
2) Kesejahteraan
dan kebajikan subjek :
Kaunselor perlu menjaga kesejahteraan serta kebajikan subjek sepanjang kajian dijalankan dan hendaklah membuat pengawasan yang sewajarnya untuk mengelakkan berlakunya sebarang kesan negatif psikologi, fizikal atau sosial subjek.
3) Kepatuhan pembantu penyelidik terhadap amalan etika :
Kaunselor hendaklah bertanggungjawab untuk menentukan bahawa amalan etika juga dipatuhi oleh pembantu penyelidiknya serta mereka yang terlibat dalam penyelidikan.
4) Laporan penyelidikan :
Kaunselor perlu melaporkan pertemuan dalam penyelidikan
secara jujur dan tidak memalsukan data semata-mata untuk menarik hati penaja.
Bahagian C2: Persetujuan Subjek
1) Penyertaan
secara sukarela :
Penyertaan dalam penyelidikan adalah secara sukarela. Penyertaan bukan sukarela hanyalah wajar jika telah terbukti bahawa penyertaan tidak membawa kemudharatan kepada subjek dan benar-benar diperlukan bagi kajian tersebut.
2) Maklumat jelas tentang penyelidikan :
Dalam kajian yang menggunakan klien sebagai subjek sama ada secara langsung atau tidak, setiap klien mestilah dimaklumkan dengan jelasnya mengenai tujuan, kaedah kajian, kemungkinan faedah, kesan buruk, sebarang ketidak-selesaan dan kesukaran yang mungkin dirasai oleh klien.
3) Persetujuaan bermaklum :
Persetujuaan bermaklum perlu dibuat secara bertulis apabila
klien bersetuju untuk menjadi subjek dalam penyelidikan.
4) Hak
subjek penyelidikan :
Klien perlu dimaklumkan tentang haknya untuk menarik diri pada bila-bila masa, dan penarikan dirinya tidak akan memberi sebarang kesan terhadap perkhidmatan yang diterima.
5) Maklumat terselindung :
Dalam menjalankan sesuatu kajian, kemungkinan penyelidik
perlu menggunakan maklumat terselindung (withholding information) atau maklumat
yang tidak tepat (providing misinformation). Sebelum menjalankan kajian
tersebut, penyelidik hendaklah menentukan bahawa:
- Penggunaan teknik itu wajar dan sesuai dengan budaya, nilai saintifik, pendidikan atau terapan.
- Tidak terdapat prosedur alternatif yang lebih wajar dan,
- Subjek diberi penjelasan yang cukup dengan secepat mungkin.
6) Limitasi
dan keselamatan subjek kanak-kanak :
Semasa menjalankan penyelidikan, jika subjek kajian terdiri
daripada kanak-kanak atau mereka yang mempunyai kecacatan yang menghadkan
kefahaman dan/atau komunikasi, penyelidik hendaklah mengambil prosedur
langkah-langkah keselamatan yang wajar.
7) Kerahsiaan
penyelidikan :
Semasa menjalankan penyelidikan, maklumat peribadi subjek
hendaklah dirahsiakan kecuali dengan persetujuaan subjek. Jika terdapat
kemungkinan orang lain memperoleh maklumat itu kaunselor perlu menerangkan
tentang kemungkinan ini serta perancangan untuk mengawal kerahsiaan.
Bahagian C3: Penerbitan
1) Etika
Penerbitan :
Kaunselor bertanggungjawab mematuhi etika penerbitan dan
undang-undang hakcipta dalam menerbitkan hasil penyelidikan.
2) Ketepatan
Maklumat :
Hasil kajian hendaklah dilaporkan dengan tepat dan lengkap.
3) Kerahsiaan
Subjek :
Apabila memberikan maklumat kepada penyelidik lain yang memerlukan data asal, kaunselor hendaklah melindungi identiti subjek kecuali dengan kebenaran subjek tersebut
BAHAGIAN D: LATIHAN
Bahagian ini memberi garis panduan latihan, peluang bekerja dan segala maklumat yang diperlukan oleh kaunselor pelatih.
1) Kandungan program latihan kaunselor :
Pendidik kaunselor hendaklah menerangkan kepada kaunselor pelatih tentang keperluan dan kandungan program latihan serta peluang perkerjaan yang ada sebelum kaunselor pelatih mengikuti program tersebut.
2) Posisi latihan yang jelas :
Pendidik kaunselor hendaklah mempunyai polisi yang jelas mengenai latihan praktikum dan peranan kaunselor pelatih serta pengajar
3) Maklumat tentang kaunselor pelatih :
Klien hendaklah diberitahu jika dia diberi khidmat kaunseling oleh kaunselor pelatih dan juga diberitahu implikasi ke atas batas kerahsiaan.
4) Kemahiran pendidik kaunselor :
Pendidik kaunselor yang bertanggungjawab dalam bidang latihan
mestilah mahir sebagai pengajar dan pengamal.
5) Maklumat yang benar :
Pendidik kaunselor hendaklah memberi maklumat yang benar tentang
kelayakn, kecekapan latihan dan pengalaman mereka.
6) Penyalahgunaan kedudukan pendidik kaunselor :
Pendidik kaunselor mestilah tidak menyalahgunakan
kedudukannya sebagai pengajar atau penyelia kaunselor pelatih di luar bidang
profesional atas kepentingan peribadi, perhubungan emosi atau seksual.
Apabila merancang dan melaksanakan aktiviti latihan berbentuk pengalaman langsung (experiential activities) kaunselor hendaklah sentiasa peka kepada kemungkinan berlaku kecederaan psikologi terhadap klien individu atau kumpulan. Kaunselor perlu mendapat persetujuaan termaklum klien. sekiranya terdapat tanda-tanda kesan psikologi negatif terhadap klien, kaunselor bertanggungjawab untuk membuat susulan dan pemulihan.
Bahagian ini memberi garis panduan dalam menjalankan pengukuran dan penilaian dalam perkhidmatan kaunseling:
Kaunselor hendaklah memberi maklumat yang lengkap mengenai alat ujian psikologi supaya keputusan ujian psikologi tersebut itu dapat diterima oleh klien dalam perspektif yang betul. Tujuan dan kegunaan keputusan hendaklah diberitahu kepada klien sebelum ujian diberi kecuali pengecualian hak eksplisit dipersetujui terlebih dahulu.
Kaunselor hendaklah berhati-hati dalam menggunakan ujian psikologi. Beliau hendaklah menggunakan ujian psikologi yang beliau mempunyai kelayakan dan kemahiran untuk mentadbir dan menginterpretasikan keputusan ujian psikologi itu.
Kaunselor hendaklah memberi keterangan yang tepat apabila membuat kenyataan kepada orang awam mengenai keputusan ujian psikologi dan kaedah pengujian.
Kaunselor hendaklah mengawasi supaya keputusan ujian psikologi tidak disalah erti atau disalah gunakan. Semua tafsiran keputusan psikologi dibuat secara berhati-hati supaya tiada kecederaan psikologi berlaku terhadap klien.
7) Mengelak kecederaan psikologi :
Apabila merancang dan melaksanakan aktiviti latihan berbentuk pengalaman langsung (experiential activities) kaunselor hendaklah sentiasa peka kepada kemungkinan berlaku kecederaan psikologi terhadap klien individu atau kumpulan. Kaunselor perlu mendapat persetujuaan termaklum klien. sekiranya terdapat tanda-tanda kesan psikologi negatif terhadap klien, kaunselor bertanggungjawab untuk membuat susulan dan pemulihan.
BAHAGIAN E: PENGUKURAN DAN
PENILAIAN
Bahagian ini memberi garis panduan dalam menjalankan pengukuran dan penilaian dalam perkhidmatan kaunseling:
1) Maklumat lengkap ujian psikologi :
Kaunselor hendaklah memberi maklumat yang lengkap mengenai alat ujian psikologi supaya keputusan ujian psikologi tersebut itu dapat diterima oleh klien dalam perspektif yang betul. Tujuan dan kegunaan keputusan hendaklah diberitahu kepada klien sebelum ujian diberi kecuali pengecualian hak eksplisit dipersetujui terlebih dahulu.
2) Kemahiran ujian psikologi :
Kaunselor hendaklah berhati-hati dalam menggunakan ujian psikologi. Beliau hendaklah menggunakan ujian psikologi yang beliau mempunyai kelayakan dan kemahiran untuk mentadbir dan menginterpretasikan keputusan ujian psikologi itu.
3) Keputusan tepat :
Kaunselor hendaklah memberi keterangan yang tepat apabila membuat kenyataan kepada orang awam mengenai keputusan ujian psikologi dan kaedah pengujian.
4) Tafsiran keputusan psikologi :
Kaunselor hendaklah mengawasi supaya keputusan ujian psikologi tidak disalah erti atau disalah gunakan. Semua tafsiran keputusan psikologi dibuat secara berhati-hati supaya tiada kecederaan psikologi berlaku terhadap klien.